hang nak tengok pa?? mai laa~

Oct 21, 2011

apa yG dikatakaN "mak, kaulah seGalanYa" . . . .


 ibuku, srikandi arpah bte hj yahya

ini merupaKan satu kisah yg menarik yg aku nak kongsi, , ,acap kali, bila baca, aku akan teregt kan mak aku kat kampung. . .mcm2 kesusahan yang die telah alami untuk membesarkan adik2 aku dan keluarga. . . .aku ceritalah sikit ttg mak aku. . .nama dia arpah bte hj yahya. . . .dia lah srikandi pertama yg aku lihat setibanya aku di dunia. . .menikah dengan md azhar b. abd rahman pada tahun 1990. . .aku lahir ogos 1991. . .perkahwinan itu mak kata indaaaahhhh sekali.. . .tapi panas x sampai ke petang, hujan di tengah hari. . .selepas adik aku ashikin md azhar berumur 2 tahun, mak dan ayah bercerai. . . .kesian kat mak, kerja siang malam tapi x pernanh tinggalkan kami. . .walaupon ada dinner atau apa lah sekalipon event di kilang, die x pernaah nak atau rela tinggalkan aku dan adik. . . .mak ajar aku dan adik membaca kenal ABC. . .tapi mak tak mampu nak ajarkan agama lalu mak beri tugas tu pada nenek, jariah bachik tok ajarkan ALIF BA TA sampai aku di tahap membanggakan mak aku di mana aku terpilih ke sabah tok tilawah peringkat kebangsaan mewakili negeri melaka pada tahun 2003. . .tapi kalah, eku egt lagy mak kata "xpe, mak selalu bangga dengan apa yg abg buat, jgn sesekali hampakan emak yer". . .mak selalu kata mcm tuh sampailah aku ke universiti. . . .bile setiap kali die kol, sty die akan cakap perkara yg sama. . .teregt lak masa tuh, mak pergi bicara kes tuntutan nafkah kami. . .mak susah payah pergi sorang2 nek bas n teksi, tapi ayah pergy dengan mercedes nyer sapai 3 buah. . .mak ok je wktu tuh. . .mak balik, mak tanya aku "abg, abg bangga x jadik anak mak?" aku kata"sangat bangga". . .masa nie umur aku 6 tahun. .mak kata balik"abg, walau apa pon jadik, mak xkan bagy abg pada ayah dan mak nak abg tahu, mak sayang abg dan kakak. . ." aku terus masok bilik air (xtahu lah knapa bilik air) nangis semahu2 aku. . . .

tatkala besar, mcm2 dah keperitan dan kesedihan yg kami lalui berdua atas kerana sikapku yg berubah. . . .sedih sgt waktu tuh, aku x mampu nak lekang air mata mak drpd mengalir. . . .tapi apa lagy yg aku boleh buat. . .??? kehendak hati semua hancur. . . .tapi bila aku sedih, mak sentiasa ada untuk aku. . .nampak sgt kan, mak walau mcm mana pon, die x kan buang anaknya. . . . .maafkan abg mak, atas segala kesilapan abg. . . .abg dan kakak akan sentiasa ada menjadi permata mak dunia dan akhirat. . .wassalam~

No comments:

Post a Comment