hang nak tengok pa?? mai laa~

Nov 5, 2011

cHeritera_akHu dye BRUNEI DARULSALAM paRt 11~

~perJalaNan akU 5hb nov 2o11~

10 am : bangun tidooooo. . .mowning uoollzz. . .hahhaha nak kne bangun cepat nie sbb lunch FREE. . .hahha mmg best hotel nie. . .x tahu lah berapa bintang. . . .k nak mandi sat =)

11.30 am : trun makan tgh hari, alas perut sebelom seharian berjalan. . . .hari nie rasa mcm nak pkai jubah jer. . .hahahhaa tp xpe, aku akan capaikan ape je yg aku idamkan. . .huhuhu. . .kuar je bilik pakai jubah putih yg bari aku beli kat PKNS bangi. . . .hahahaha bergaya cehhhh. . . .

12.15 pm : start jalan. . . .aku terus ke masjid jamek asr' hasanal bolkiah. . .kelanjur ia merupakan masjid paling cantik di brunei dan dekat ngan hotel. . . .sampai je di pintu gerbang, pergh mcm suasana di turki. . .ala2 aya sofia dan masjid suleyman, ankara. . .kubahnyer di perbuat drpd emas padu. . .menurut kata2 orang lah. . .tp kubah nyer mmg emas dan nampak sinarannyer bile waktu tgh hari. . . . .huhuhuhu aku da lah pantang tgk emas, meleleh air liur. . . .huhuhuhu
dalam die mmg cantik, lagy cantik drpd masjid sultan salahudin, syah alam, masjid negeri al-'azim, melaka, masjid zahir, kedah dan masjid negara, kl. . . .mmg jauh sgt beza. . .hahahaha dan di sini lah nanti aku akan menunaikan solat hari raya haji. . .insyaAllah. . .n kalo berkesempatan dpt lah ngok Kebawah Duli Yang Maha Mulia Baginda Sultan Hasanal Bolkiah dan Tuanku Raja Muda Brunei. . .huhuhuhuhu

1245 pm : kluar dr masjid jamek asr' hasanal bolkiah. . .gerak ke masjid sultan omar ali saifudin. . . .cantik sgt masjid nie. . .kubahnyer pon emas. . . .terletak kat tepi sungai dalam bandar seri begawan. . . .mase kat pintu pagar air liur menitis lagy. . .kerana EMAS. . .hahahhaa pape jee lah hek. . .

berenti jap, solat zohor. . . .huhuhu mmg sejuk dlm masjid nie. . .n sbnarnye x ley amek gambar dlm masjid nie, tapi aku amek jer. . .lantak lah. . .hahahhaaha mase nie lak, bot seramik ntah pe namanyer, wat pusingan kat masjid tuh, nampak lah ade pelancong nek sampan seramik tuh. . .mmg cantik bot nyer. . .pe lagy, snap snap snap. . . .huhuhuhu

1.30 pm : gerak ke Royal Regalia atau bangunan alat kebesaran di Raja. . .banyak peralatan2 di Raja ada di sini termasuklah peralatan dan kenderaan ketika pertabalan sultan termasuklah payung gegalia (pyung mcm cendawan), usongan (kenderaan yg di tolak oleh tenaga manusia), kentungan (tempat letak tangan sultan) dan mcm2 lagy, nak tahu n nak tgk??? dtang sendiri. . . .hahahahha

2.30 pm : keluar dr Royal Regalia. . .gerak plak ke Kampung Ayer. . . .mmg best n cantik kampung nie. . .ia merupakan satu perkampungan nelayan yang di bina di atas air (sungai), nak tahu sungai adalah jalan terpenting jgak rakyat brunei selain jalan darat yg sedia ada. . ada masjid atas air di kampung nie, , ,huhu mase nie jumpe 2 org foreigner suami isteri, anna ngan christ dr netherlands. . .huhuhu ade laa gak geng kan. . .hahahaha mampos aku nak speaking. . .huhuhu 

gigih nek sampan ngan berjubah bagai. . . .hahahhaha klakar gak. . .berenti kat jeti namanya kelingan. . . .ade satu pasar name nyer pasar rakyat. . . .yg best nyer pasar nie menyediakan pelbagai barangan dan juadah persiapan raya iduladha. . . .hamboi, kite di malaysia xde bende pon tapi dieorang haaaa meriah mcm raya idulfitri. . . .ramai giler waktu ni. . . .sbb esok da raye kan. . .ade yg beli songkok, baju melayu, tudung, pilih keronsang dan mcm2 lagy. . .dan ade jgak yg amek kesempatan atas keramaiannya org kat sini, iaitu gol pickpocket atau penyeluk saku. . . .hurmm rmai gak yg kena, aku rasa aku pon da nak terkena tapi ALHAMDULILLAH aku pkai jubah, susah tok die nak menyelinap. . . .sian tau org2 yg kne tuh, bawak anak2 tok beli persiapan raya pastu duet xde, hampa. . .hmm pape lah. . . .

3.30 pm : gerak ke makam Sultan Bolkiah. . . .ade panjaga kat makam nie, kalo x aku pon x berani nak pi sesowang. . .luangkan masa 10 minit jer kat sini. . .ade banyak kubur kaum kerabat baginda bersemayam di sini. . . . .

pastuh gerak ker Kubah Makam di Raja Brunei. . .kat sini makam semua Sultan, Sultanah, putera mahkota dan puteri sultan bersemayan di sini. . .kubur ini mmg khas untuk Almarhum Sultan Brunei dan kerabat dekat baginda. . .makam nenda KDYMM Tunku Hasanal Bolkiah pon bersemayam di sini. . . .tiada lagy tanah yang ada, semua permukaan tanah telah di semen dan di tutup dengan karpet merah. . . .setiap idulfitri dan iduladha sultan brunei dan kerabat akan ke sini dan ke makan Sultan Bolkiah untuk bacaan yaasin. . .

4.15 pm : mmmg penat nak mati. . . .kaki sakit. . .panas lagy. . . .tp alhamdulillah hujan di kala petang. . .seb bek bawak payung, comey jer payung nyer. . .hahaha cukup lah tok hari nie. . .perut pon da lapar. . .berjalan jer memanjang sbb masa yg terhad, huhuhu  tapi malangnyer aku sesat mase nak balik. . . .huhuhuhu cabaran kan. . . .tp alhamdulillah ngan bantuan GPRS yg ade, dpat gak balik ke regina hotel, bandar seri begawan. . . .mmg tajut giler time tuh, hanya ALLAH je yg tahu. . .huhuhu tp alhamdulillah, selamat sampai ke hotel. . .huk huk huk

6.45 pm : sampai hotel. . .nek bilik, mandi n rehat jap. . .dengar plak kat tv. . .hurmmmm takbirkesyahduan melanda diri. . . .mak telefon plak, tp melalui pak cik, saje nak ucap selamat hari raya. . . .rmai tahun nie balik sbb pak ngah wat korban. . . .best nyer dengar riuh rendah kat umah nenek. . .menitis gak setitis dua air mata. . . .huhuhuhuhu aku gayut ngan mak n nenek dlam 1/2 jam. . . ,.xpe, esok aku ley kol lagy. . . . .

7.30 pm : selesai solat maghrib. . .turun dari bilik n jalan2 menikmati suasana malam di bandar seri begawan. . .teman kali nie, nikon200. . .hahahaha cantik sgt Masjid Omar Ali Saifudin bile waktu malam. . . .hahahha ade pasar malam lagy. . .banyak giler juadah. . .perghhhhhh habis duet pade makan jer. . . .hahahahhaha

banyak beza pasar malam sane ngan sini, kat sini mcm kitenyer downtown di malaysia. . . . huhuhu mknan pon murah2. . . . .aku dok lepak kat taman masjid jamek, sbb angin kat sini mmg best. . . .

solat isyak. . .pas solat isyak, ade takbir. . .hhuhuhu join takbir. . . .sedey nyer. . . .pe laa spupu2 aku ngah wat sekarang yerk??? tersentuh n tersentap kejap. . . .

10.00 mlm : sampai balik hotel. . . . .edit gambar, n edit blog. . .banyak sgt laa gambar nak upload. . .aku upload sikit jer k. . .maen yg cantik jer lah k. . .kalo nak tgk gambar LAGY BANYK, jumper lah aku k. .then tidoooooo laa. . . .hahahaha esok nak gy solat hari raya nak kne gerak awl sbb kne jalan kaki. . . . .tapi pape pon, mcm2 aku nampak hari ini, mcm2 terjadi hari nie n seriously, i'm damnly tired. . . . .n brunei is very fascinating during night. . . . .k nak bobok luu. . .mak nenek tok n semua kat kampung, selamat malam. . . . .dan selamat hari raya iduladha. . . . .

beberapa gambar tok tatapan kawan di malaysia.... 


 
    pakaian aku mase jejalan serata brunei 5hb nov 2o11
    hahahaha selamat dan senang =)






 
    perkhidmatan bas di brunei. . .pendek kot. . .



    Royal regalia building ( bangunan alat kebesaran di Raja)

   Kampung Ayer
   





    Masjid Jamek Asr' Sultan Hasanil Bolkiah


     ngok kubas EMAS die. . .hahahahha


    pasar rakyat (persiapan tok raya haji)





    Masjid Omar Ali Saifudin

 

Makam Sultan Bolkiah



  

    Kubah Makam Di Raja Brunei 



   
   pandangan malam Bandar Seri Begawan


 


    Takbir Pada Malam Raya




   Pasar Malam




   k nie jer yg pat aku post kan, nak tgk gambar lagy t minx ler 
  ngan aku k, huhuhu k jumper esok, selamat malam dan 
  salam iduladha =)











1 comment: