hang nak tengok pa?? mai laa~

Jan 14, 2012

kenapa tulip TIDAK ros. . .??

assalamualaikum. . . .
aku pernah tulis pasal perkara nie dahulu once aku kuar dari ospital slpas trajedi mei 2011. . .kuar jer dr hospital, many things change. . .especially my inside. . .


satu hari aku jalan2 kan bandar. aku jumpe satu kedai nie yg jual banyak bunga di tangkak. .aku dulu suuukkkaaaa sgt dengan bunga dan selalu beli bunga di kedai tersebut. . .bawak balik n hias cecantik kat atas meja belajar.  .kedai tuh kat sebelah caltex tangkak. . .huhuhu~~


satu petang, aku belek2 gambar bunga tulip. . .aku pandang plak bunga ros yg aku beli petang kelmarin. .aku termenung sekejap. . .membandingkan antara ros dan tulip. . .mmg sgt beza. .mmg di akui ros lagy cantik dan lagy rmai peminat berbanding tulip tp aku ada cerita untuk di "share" ttg ros dan tulip nie. . .


bunga ros. . .untuk sampai ke bunga yg paling tinggi dan yang paling cantik, mmg banyak ranjau dan duri yang perlu di lalui oleh sang semut. . .kebijaksanaan penting supaya tak tersalah pilih batang bunga ros yg "rosak". . .bila dah sampai, dia kena jaga bunga kepunyaannya dengan segala jerih perit drpd di kacau, di rosak mahupun di sentuh oleh sang semut dan kumbang lain. . .tp syang, ros cepat layu dek persekitaran yang panas dan ini yang si semut tidak mampu beri kepada rosnya. . .


berbanding dengan. . . .



bunga tulip. . .untuk sampai ke bunga paling cantik tidak susah, xperlu segala ranjau duri mahu pun kebijaksanaan untuk memilih batang yang terbaik kerana bunga tulip sememangnya cantik walau apa pun jenisnya dan kuat dr segi kerosakan dek serangga dan kumbang durjana lain. .maka si semut dengan senang hati meninggalkannya untuk merantau kerana dia yakin yg bunganya akan tetap sama walau sepurnama dia berharu lura seantara buana. .









so aku nak pilih bunga tulip sebab aku xnak dia risau jika dia perlu meninggalkan aku dan aku yakin aku ttap xkan berubah walau seputaran bumi memangku paksi. . .ini ja yg aku nak tulis kali nie. . .di sebabkan rinduuu dan kekesalan pada waktu lalu~~ salam =)

No comments:

Post a Comment